SM-VERI 2023

Sunnuntaina 27.8. Kymenlaakson Mäyräkoirat ja Suomen Mäyräkoiraliitto järjestivät historian ensimmäisen vesiriistan Suomen mestaruuskokeen Kouvolan Verlassa. Kokeeseen osallistui kahdeksan parasta vesiriistakoiraa: sääntöjen mukaisesti kokeeseen valittiin osallistumaan hakijoista koirat kahden parhaan tuloksen perusteella, joista toinen sai olla mestaruuskoetta edeltävältä kaudelta eli viime kesältä ja toinen kuluvalta kaudelta. Kokeeseen osallistuneiden koirien karsintapisteet löydät kokeen kotisivuilta: https://kymenlaaksonmayrakoirat.yhdistysavain.fi/tapahtumat/sm-veri-2023/osallistuvat-koirat/

Koepäivä alkoi klo 9 kokoontumisella Valkealan Kennelyhdistyksen majalle Haukkulahteen. Aamupalan ja ilmoittautumisen jälkeen klo 10 käynnistimme kokeen. Ensin vastaava koetoimitsija Hanna Nyström esitteli päivän kulun, ylituomarin ja koetoimikunnan:

- kokeen ylituomarina toimi Asko Kukkola

- kokeen sihteerinä toimi Mira Hinkkanen

- keittiöstä vastasti Mila Ruusuvirta ja Kiira Vuori

- ensiapuhenkilönä koeväestä oli huolehtimassa Mari Vainionpää, joka auttoi myös keittiössä

- Minna Gräsbeck tarkasti koirilta sirut ennen jokaista osiota, koska kyseessä oli arvokoe

- laahausjäljet linnuilla metsään teki Marko Vuori, joka toimi myös linnun heittäjänä nouto-osuudessa

- Markku Valtonen toimi ampujana, sekä kertoi yleisölle päivän ja kokeen kulusta.

Tämän jälkeen Hanna luki koeväelle kokeen suojelijan, Jan-Gunnar Rönnbladin terveiset. Terveiset löytyvät kokeen kotisvuilta: https://kymenlaaksonmayrakoirat.yhdistysavain.fi/tapahtumat/sm-veri-2023/kokeen-suojelijan-terveiset/

Seuraavaksi vuorossa oli lipunnosto. Suomen lippu nostettiin salkoon ja pidimme suruliputuksen edesmenneen vesiriistatuomarin, Mikko Nissisen muistolle. Alkuperäisen suunnitelman mukaan Mikon tuli toimia ensimmäisen SM-kokeen tuomarina.

Tämän jälkeen oli vuorossa ylituomarin puhuttelu ja suoritusjärjestyksen arvonta. Ylituomarin puheessa Asko Kukkola mm. muisteli omaa taivaltaan koiraharrastuksissa niin tuomarin kuin koiranohjaajan ominaisuudessakin.

Ensimmäisenä osiona kokeessa oli jäljestys. Jäljet vedettiin majan ympäristöön metsästysseura Eräveikot ry:n maastoon. Kaikki kokeen koirat jäljestivät jälkiosuuden vapaana. Tämä tarkoittaa sitä, että koira lähetetään noutamaan lintu metsästä itsenäisesti linnulla tehtyä laahausjälkeä pitkin ohjaajan odottaessa jäljen alussa. Jäljen pituus on 150 metriä. Saadakseen täydet 10 pistettä, koiran on tuotava lintu metsästä ohjaajalle.

Kun kaikki koirat olivat suorittaneet jälkiosuuden, siirryimme vesiosuuksiin. Ensin kaikki koirakot kävivät vuorotellen rannassa tuomarin kanssa tutustumassa uitavaan hakualueeseen. Ensimmäisenä vesiosuutena oli haku: koiran on mentävä uimaan ohjaajan käskystä ja uitava kattavasti tuomarin ennalta määrittelemä vesialue.

Kun kaikki koirat olivat suorittaneet tyhjänvedenhaun, oli vuorossa nouto-osuus. Noudossa koira lähetetään tuomarin luvalla veteen sen jälkeen, kun lintu on heitetty veteen ja samalla ammuttu laukaus koiran laukauksensietotestiksi. Koiran tehtävä tässä osiossa on noutaa lintu luvan saatuaan ja tuoda se viivyttelemättä ohjaajalle.

Koirien suoritusten jälkeen nautimme maistuvan päivällisen. Tarjolla oli Hirvilammen luomu paahtopaistia, Ahvenkosken kalasavustamo savulohta, keitettyjä perunoita, kasvispaistosta sekä vihersalaattia. Jälkiruoaksi saimme marjarahkaa.

Päivällisen jälkeen joimme vielä kakkukahvit ja herkuttelimme Taru Liikkasen tekemällä kermakakulla. Sen jälkeen olikin hyvä odotella tulevia puheita ja tulosten julkistamista.

Kymenläänin Kennelpiirin sihteeri Marja Kokkola piti koeväelle puheen ja kiitti erityisesti aktiivisia lajin harrastajia Kymenlaaksossa. Aktiivisuudesta kertoo esimerkiksi se, että Kymenlaakso on ollut ensimmäinen Kennelpiiri, jossa on järjestetty vesiriistan piirinmestaruuskoe.

Seuraavaksi kuulimme Suomen Mäyräkoiraliiton terveiset vesiriista-toimikunnan vetäjältä Maarit Nybonnilta. Maarit muun muassa kiitti Kymenlaakson Mäyräkoiria siitä, että olemme ottaneet vastuullemme järjestää nämä ensimmäiset Suomen mestaruuskokeet. Tämän jälkeen annoimme pienet muistamiset niin tuomarille kuin koetoimikunnallekin ja pääsimme jännittämään tuloksia.

Ensimmäiseksi Suomen mestariksi tiensä selvitti saksanmetsästysterrieri Riitun Kojootti "Kelju" ohjaajansa Tiina Kivimäen kanssa tuloksella VERI1/28 pistettä. Suuret onnittelut Suomen ensimmäiselle vesiriistamestarille! Voittaja sai palkinnoksi Suomen Mäyräkoiraliiton kultamitalin, upean palkintoloimen, ruusukkeita, palkintolautasen, Trackerin tutkapannan, Roburin ruokasäkin, Back on Trackin lahjakortin sekä Huntsteelin metallilyhdyn, joka on suunniteltu juuri tätä koetta varten.

Hopealle sijoittui jackrusselinterrieri Ballbreakers Bushwacker "Safi" ohjaajana Jenni Lindqvist tuloksella VERI1/28 pistettä.

Pronssille sijoittui saksanmetsästysterrieri First Contact Chain Saw "Haisuli" ohjaajana Tiina Kivimäki tuloksella VERI1/26.

Neljänneksi sijoittui parsonrusselinterrieri Precious Pearl Gladiator "Nelson" tuloksella VERI2/22 ohjaajana Kirsi Mäntynen.

Viidenneksi sijoittui karkeakarvainen mäyräkoira Flan Al Cioccolato Della Val Vezzeno "Chico" tuloksella VERI2/21 ohjaajana Mauri Kivistö.

Kuudenneksi sijoittui sileäkarvainen kettuterrieri Metakan Kelemi "Kelmi" tuloksella VERI2/20 ohjaajana Jenni Mäki.

Seitsemänneksi sijoittui karkeakarvainen mäyräkoira Vandhøjens Caesar "Caesar" tuloksella VERI0/18 ohjaajana Mauri Kivistö.

Kahdeksanneksi sijoittui pitkäkarvainen mäyräkoira Badamtam's Mindy Moon "Myy" tuloksella VERI0/14 ohjaajana Jonna Äikää.

Paljon onnea kaikille kokeeseen osallistuneille koirille! On hieno saavutus päästä osallistumaan SM-kokeeseen.

Kiitos kaikille, jotka olivat mukana kokeen järjestämisessä ja kiitos tuomarille ja kaikille osallistujille mukavasta päivästä! Kiitos myös kokeen kaikille sponsoreille upeista lahjoista, palkinnoista ja tarjoiluista. Kaikki kokeen tukijat löytyvät kokeen kotisivuilta: https://kymenlaaksonmayrakoirat.yhdistysavain.fi/tapahtumat/sm-veri-2023/tukijat/

Alla kuvia koepäivästä:

Koeaamu oli aurinkoinen, päivällä hieman satoi.
Aamun tunnelmia.
Lipunnosto.
Ylituomarin puhuttelu.
Asko Kukkola, kokeen ylituomari.
Parhaimman koiran palkintoja.
Koeväki sai seurattua vesityöskentelyosuuksia majan terassilta.
Minna tarkistaa tunnusmerkintää.
Jonna ja Myy.
Tiina ja Haisuli.
Mauri ja Caesar.
Kirsi ja Nelson.
Jenni ja Kelmi.
Mauri ja Chico.
Jenni ja Safi.
Tiina ja Kelju.
SM-1 Tiina ja Kelju.
Vasemmalla SM-3 Tiina ja Haisuli. Keskellä ylituomari Asko Tiinan Keljun SM-1 kanssa. Oikealla SM-2 Jenni ja Safi
Kaikki kokeen osallistujat.
Palkintomitalit ja ruusukkeet.
Palkintoja mm. Back on Trackilta, Roburilta, Suomen Mäyräkoiraliitolta, RuusukeDesignilta, Trackerilta, Huntsteelilta sekä upea palkintoloimi.
Huntsteelin tekemä ja tätä koetta varten suunniteltu palkintolyhty.
Vastaava koetoimitsija Hanna Nyström ja Asko Kukkola.
Juhlakakku, jonka kokeeseen teki Taru Liikkanen.
Koekukkien sidonnan teki Marjukka Eteläpää.
Tuomarin kiitoskimppu oli myös Marjukan tekemä.